Kiedy podatnik musi stosować w pliku JKP_VAT oznaczenia GTU?

Kiedy podatnik musi stosować w pliku JKP_VAT oznaczenia GTU? Źródło: Gazeta Podatkowa nr 103 (2186) z dnia 23.12.2024, strona 14 – Spis treści »   Oznaczenia GTU stosowane są przy czynnościach, które uznano za szczególnie narażone na nadużycia podatkowe. Obecnie stosowanych jest 13 kodów GTU. Obowiązek ich stosowania w pliku JPK_VAT mają czynni podatnicy VAT. Oznaczeń tych nie stosuje się na fakturach.

Jakich czynności dotyczą kody GTU?

Elementy pliku JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.). Jak wynika z tego rozporządzenia, podatnik ma obowiązek oznaczania w pliku JPK_VAT wybranych transakcji od GTU_01 do GTU_13 (patrz ramka).
Ewidencja w zakresie VAT należnego zawiera następujące oznaczenia GTU dotyczące:
1) dostawy:
a) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, piwa oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (CN od 2203 do 2208) – oznaczenie GTU_01,
b) towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT – oznaczenie GTU_02,
c) olejów opałowych nieujętych w lit. b), olejów smarowych i pozostałych olejów (CN od 2710 19 71 do 2710 19 83 i CN od 2710 19 87 do 2710 19 99, z wyłączeniem smarów plastycznych zaliczonych do kodu CN 2710 19 99), olejów smarowych (CN 2710 20 90) oraz preparatów smarowych (CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją) – oznaczenie GTU_03,
d) wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym – oznaczenie GTU_04,
e) odpadów – wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT- oznaczenie GTU_05,
f) urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7, 8, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, a także folii typu stretch określonej w poz. 9 tego załącznika – oznaczenie GTU_06,
g) pojazdów oraz części (CN od 8701 do 8708) – oznaczenie GTU_07,
h) metali szlachetnych oraz nieszlachetnych – wyłącznie określonych w poz. 1 i 1a załącznika nr 12 do ustawy o VAT oraz w poz. 12-25, 33-40, 45, 46, 56 i 78 załącznika nr 15 do ustawy – oznaczenie GTU_08,
i) produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych – wyłącznie objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne – oznaczenie GTU_09,
j) budynków, budowli i gruntów oraz ich części i udziałów w prawie własności, w tym również zbycia praw, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT- oznaczenie GTU_10,
2) świadczenia usług:
a) w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1505) – oznaczenie GTU_11,
b) o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19), w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2), prawnych (PKWiU 69.1), zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1), firm centralnych (PKWiU 70.1), marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1), badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2), w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72) oraz w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5) – oznaczenie GTU_12,
c) transportowych i gospodarki magazynowej (PKWiU 49.4, 52.1) – oznaczenie GTU_13.
Przy czym oznaczeń GTU nie stosuje się do czynności wykazanych w ewidencji na podstawie dowodów sprzedaży wymienionych w § 10 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia, czyli:
  • dokumentu zbiorczego o sprzedaży z kas rejestrujących,
  • dowodu wewnętrznego.

Refaktura a oznaczenie GTU

Niektórzy podatnicy w ramach prowadzonej działalności wystawiają tzw. refaktury. W tym przypadku przyjmuje się, że podatnik sam otrzymał i jednocześnie wyświadczył usługę będącą przedmiotem refaktury. Tak więc podatnik, sporządzając refakturę, na której występują pozycje objęte GTU, ma obowiązek oznaczenia jej odpowiednim kodem GTU w pliku JPK_VAT.

Korekta przy błędnym GTU

W sytuacji gdy sprzedany towar czy wykonana usługa podlega oznaczeniu w pliku JPK_VAT kodem GTU, a podatnik tego nie zrobił, powinien jak najszybciej dokonać poprawy w tym zakresie i nanieść brakujący kod GTU w pliku JPK_VAT. Nieoznaczenie w pliku JPK_VAT dostawy towarów czy świadczenia usług odpowiednim kodem GTU może niekiedy skutkować nałożeniem, w drodze decyzji, kary 500 zł za jeden błąd. Korekty błędnego zapisu w pliku JPK_VAT, który nie wpływa na wysokość VAT należnego lub naliczonego, dokonuje się, co do zasady, poprzez jego wystornowanie, tj. wpisanie ze znakiem (-) całego wpisu, oraz ponowne dodanie prawidłowego wpisu z podaniem pierwotnego numeru dokumentu. Natomiast w przypadku gdy podatnik jeszcze nie przesłał pliku za dany okres rozliczeniowy, dopuszczalne jest ujęcie tylko jednego zapisu z poprawnymi danymi. Organy podatkowe dopuszczają dwa alternatywne sposoby prezentowania w pliku takich korekt:
  • całkowite zastępowanie błędnego wpisu prawidłowym (ten sposób jest preferowany, kiedy korekta następuje przed złożeniem pierwotnego pliku, w którym jest błąd),
  • pozostawianie błędnego zapisu i dodawanie dwóch kolejnych, tj.: pierwszego stornującego o identycznych danych (w tym o błędnych oznaczeniach GTU) i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach K oraz drugiego, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU.
W ten sposób można korygować błąd w zaksięgowaniu faktury niezależnie od tego, w ilu oznaczeniach GTU popełniono błąd. W przypadku zmiany, która nie wpływa na część deklaracyjną, wystarczy korekta samej części ewidencyjnej pliku JPK_VAT.

GTU_03, GTU_06 lub GTU_07

Oznaczenie GTU_03 stosuje się do dostawy olejów opałowych nieujętych § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia, olejów smarowych i pozostałych olejów (CN od 2710 19 71 do 2710 19 83 i CN od 2710 19 87 do 2710 19 99, z wyłączeniem smarów plastycznych zaliczonych do kodu CN 2710 19 99), olejów smarowych (CN 2710 20 90) oraz preparatów smarowych (CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją). Natomiast oznaczenie GTU_06 dotyczy dostawy urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7, 8, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, a także folii typu stretch określonej w poz. 9 tego załącznika, Zaś oznaczenie GTU_07 stosuje się do dostawy pojazdów oraz części (CN od 8701 do 8708). Zatem powyższe oznaczenia stosuje się w przypadku czynności, jaką jest „dostawa towarów”, jeśli dostarczane towary są sklasyfikowane do odpowiedniego kodu CN. Tak więc w sytuacji gdy mamy do czynienia z kompleksowym świadczeniem – np. usługą serwisową naprawy i konserwacji pojazdów, części zamienne zużyte do wykonania danej usługi serwisowej są elementem niezbędnym do wykonania usługi naprawy i konserwacji pojazdów na rzecz klientów. Jeśli więc podatnik wykonuje usługi kompleksowe (usługi serwisowe naprawy i konserwacji pojazdów), a nie dokonuje dostawy produktów wymienionych § 10 ust. 3 pkt 1 lit. c), lit. f) i lit. g) rozporządzenia, to świadcząc je, nie ma obowiązku sprzedaży tej oznaczać kodami GTU_03, GTU_06 lub GTU_07.

Oznaczenie GTU_02 oraz GTU_13

Jak wynika z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia, oznaczenie GTU_02 dotyczy dostawy towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT. Zaś na podstawie § 10 ust. 3 pkt 2 lit. c) rozporządzenia ewidencja VAT zawiera oznaczenie dotyczące świadczenia usług transportowych i gospodarki magazynowej – Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1 – GTU_13. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2021 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.92.2021.1.APR, udzielił odpowiedzi na pytanie podatnika, który świadczył usługi najmu krótkoterminowego wózków widłowych i w ramach tych usług był zobowiązany także do dostarczenia urządzenia do wskazanego miejsca przez klienta. W związku z wykonywanym transportem urządzeń podatnik obciążał klienta kosztami transportu urządzenia oraz kosztami zużytego paliwa w trakcie użytkowania przez klienta wózka. Dyrektor KIS uznał, że wyodrębniony przez podatnika w oddzielnych pozycjach na fakturze transport i zużyte paliwo należy traktować jako elementy świadczenia kompleksowego – usługi najmu krótkoterminowego wózków widłowych. W związku z tym stwierdził, że obowiązek oznaczenia w ewidencji dostaw towarów należących do grupy GTU_02 i świadczenia usług należących do grupy GTU_13 dotyczy wyłącznie dostaw towarów i świadczenia usług w sytuacji, gdy mamy do czynienia z odrębną dostawą poszczególnych towarów czy odrębnym świadczeniem usług. Zatem, skoro transport i zużyte paliwo trzeba traktować jako elementy świadczenia kompleksowego usług krótkoterminowego najmu wózków widłowych, elementy te (transport i zużyte paliwo) nie podlegają w ewidencji dostaw towarów i świadczenia usług oznaczeniu kodami odpowiednio GTU_13 i GTU_02.

Oznaczenie GTU_09

Kod GTU_09 należy stosować w przypadku dostawy produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych – wyłącznie objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 686). Przepis ten przewiduje, że przedsiębiorca zgłasza Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu zamiar: 1) wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub 2) zbycia podmiotowi prowadzącemu działalność poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych zawartych w wykazie, o którym mowa w ust. 14. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 listopada 2020 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.904.2020.1.WN, uznał, że kodem GTU_09 nie oznacza się dostawy każdego leku czy wyrobu medycznego, ale wyłącznie dostawę produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych objętych obowiązkiem zgłoszenia na podstawie art. 37av ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne. Wobec tego kod GTU_09 nie ma zastosowania do dostawy każdego leku, lecz takiego, który ujęto we wskazanym wykazie i o ile jest on wywożony lub sprzedawany poza terytorium Polski.

Oznaczenie GTU_12

Oznaczenie GTU_12 odnosi się do usług wymienionych w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia. Przy stosowaniu oznaczenia GTU_12 należy wziąć pod uwagę to, że niektóre usługi wymienione w tym przepisie, do których prawodawca podał tylko symbol grupy, zawierają jeszcze rozwinięcia. Przykładowo w grupowaniu PKWiU 73.1 znajdują się m.in.:
  • marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia (73.11.12),
  • usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych (73.11.13),
  • usługi związane z reprezentowaniem mediów (73.12),
  • pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe (73.12.1).
Natomiast w grupowaniu PKWiU 85.5 znajdują się m.in.:
  • usługi świadczone przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
  • usługi świadczone przez szkoły muzyczne i nauczycieli muzyki (85.52.12.0),
  • usługi świadczone przez szkoły sztuk pięknych (85.52.13.0),
  • usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej (85.52.19).
Podstawa prawna Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)

DANE FIRMOWE:

Biuro Rachunkowe Agnieszka Kwoska
ul. Zielona 17, 44-213 Książenice
NIP: 6422667008  |  REGON: 241529395


ADRES BIURA:

ul. Damrota 5, 44-230 Czerwionka-Leszczyny
Tel.: +48 500 095 558
Mail: biuro@ksiegowosc-kwoska.pl

© Copyright 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone dla Biuro Rachunkowe Agnieszka Kwoska.
Projekt i realizacja strony internetowej - Agencja InterAktywni

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.