e-Doręczenia - poradnik przedsiębiorcy

e-Doręczenia dla przedsiębiorców – wszystko, co musisz wiedzieć!

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowy system e-Doręczeń, który stopniowo zastępuje tradycyjne listy polecone oraz ePUAP. Jest to elektroniczny system rejestrowanego doręczania dokumentów, zapewniający pełnoprawny odpowiednik tradycyjnej korespondencji poleconej z potwierdzeniem odbioru.

Czym są e-Doręczenia?

To elektroniczna usługa umożliwiająca wysyłanie i odbieranie dokumentów między przedsiębiorcami oraz urzędami. Korzystając z e-Doręczeń, wszelkie dokumenty trafiają na skrzynkę elektroniczną, a potwierdzenie odbioru ma moc dokumentu urzędowego.

Jakie są korzyści z e-Doręczeń?

✅ Pełnoprawne potwierdzenie odbioru korespondencji,
✅ Oszczędność czasu – przesyłki są dostępne natychmiast,
✅ Bezpieczeństwo i poufność przesyłanych dokumentów,
✅ Łatwa weryfikacja daty i godziny wysłania oraz odbioru dokumentów,
✅ Oszczędność kosztów – brak opłat za przesyłki polecone.

Kto ma obowiązek założenia adresu do e-Doręczeń?

Od 1 stycznia 2025 roku adres do e-Doręczeń muszą posiadać:

  • Wszystkie podmioty publiczne (w tym ZUS, KRUS, urzędy, samorządy),
  • Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego (adwokaci, radcowie prawni, notariusze, doradcy podatkowi, rzecznicy patentowi),
  • Przedsiębiorcy wpisani do KRS (od 1 kwietnia 2025 roku),
  • Nowi przedsiębiorcy rejestrujący działalność w CEIDG lub KRS od 1 stycznia 2025 roku.

Przedsiębiorcy wpisani wcześniej do CEIDG muszą założyć adres e-Doręczeń do 30 czerwca 2025 roku (przy pierwszej aktualizacji wpisu po tym terminie).

Jak założyć adres do e-Doręczeń?

Adres e-Doręczeń zakładasz przez stronę biznes.gov.pl, korzystając z darmowej usługi publicznego dostawcy (Poczta Polska S.A.) lub wybierając komercyjnego dostawcę e-Doręczeń. Oto szczegółowy proces zakładania adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov.pl:

  • Zaloguj się na Konto Przedsiębiorcy na stronie biznes.gov.pl.
  • Wypełnij elektroniczny wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń. Do tego potrzebny będzie podpis elektroniczny (może to być podpis osobisty, podpis zaufany lub podpis kwalifikowany).
  • Po złożeniu wniosku musisz poczekać na jego weryfikację i aktywację. Proces ten może potrwać kilka dni.
  • Po zatwierdzeniu wniosku otrzymasz automatycznie dostęp do skrzynki e-Doręczeń na swoim Koncie Przedsiębiorcy.

Pamiętaj, że adres do e-Doręczeń pozostanie aktywny tak długo, jak firma będzie zarejestrowana w CEIDG lub KRS.

Czy mogę zmienić dane lub zrezygnować z adresu e-Doręczeń?

Tak. Jeśli zmienią się dane firmy, należy je zaktualizować w CEIDG lub KRS, a następnie za pośrednictwem Biznes.gov.pl zgłosić zmianę w adresie e-Doręczeń. Możliwe jest także wykreślenie adresu z Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).

Publiczny a niepubliczny dostawca e-Doręczeń

  • 📮 Publiczny dostawca (obecnie Poczta Polska S.A.) – bezpłatne skrzynki dla firm w Koncie Przedsiębiorcy.
  • 📨 Niepubliczni (komercyjni) dostawcy oferują płatne skrzynki e-Doręczeń.

Nowość: Załączniki do e-faktur

W ramach e-Doręczeń od IV kwartału 2025 roku dostępna będzie funkcjonalność umożliwiająca dołączanie załączników do e-faktur.


Podsumowanie

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie stopniowo obejmować coraz szerszy krąg przedsiębiorców. Warto jak najszybciej zapoznać się ze szczegółowymi regulacjami i przygotować swoją firmę do tej zmiany.

Potrzebujesz wsparcia przy wdrażaniu e-Doręczeń? Zapraszamy do kontaktu z naszym biurem rachunkowym – pomożemy Ci sprawnie przejść przez cały proces!


Więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie Ministerstwa Finansów - https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004495

DANE FIRMOWE:

Biuro Rachunkowe Agnieszka Kwoska
ul. Zielona 17, 44-213 Książenice
NIP: 6422667008  |  REGON: 241529395


ADRES BIURA:

ul. Damrota 5, 44-230 Czerwionka-Leszczyny
Tel.: +48 500 095 558
Mail: biuro@ksiegowosc-kwoska.pl

© Copyright 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone dla Biuro Rachunkowe Agnieszka Kwoska.
Projekt i realizacja strony internetowej - Agencja InterAktywni

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.